Toussaint
Full day
1 November 2025
Full day
4 novembre 2025

N'oubliez pas de rapporter vos livres à l'école!
-
4 novembre 2025
Des membres d’Anishnawbe Mushkiki viendront animer un atelier de littératie autochtone avec mes élèves de FRA1L/2L/NBF3E.
-
4 novembre 2025

Assurez d'avoir votre paquet de preuve en main pour le photographe.
-
4 novembre 2025

It's your child's library block this week!
Please return borrowed books to the school. 😊
Full day
5 novembre 2025
Les élèves de 8e année auront l’opportunité de participer à des ateliers pratiques dans les domaines de la mécanique, de la menuiserie, de la cuisine, du design ainsi que l’application MyBlueprint.
Full day
5 novembre 2025
Nous sommes heureux de vous informer que le mercredi 5 novembre, notre école participera à la journée nationale "Invitons nos jeunes au travail". Cette initiative a pour but de permettre aux élèves de 9e année de découvrir le monde du travail et d’explorer différentes carrières en vivant une expérience pratique dans un environnement professionnel. Les élèves de la 9e année ne viendront pas à l’école le 5 novembre 2025; ils iront au travail avec leurs parents.
Pour l’élève qui ne va pas au travail avec son parent, la Commission des élèves du Canada offrira un événement virtuel le 5 novembre, appelé INJT Carrière en direct! Cet événement en direct présentera des invités exclusifs tout au long de la journée et offrira une alternative aux élèves qui ne peuvent pas aller dans un milieu de travail en personne. L’élève pourra y participer de sa maison. Aucune inscription n'est requise, les élèves peuvent se joindre le matin même, ou à tout moment de la journée selon leur intérêt. Pour en savoir davantage, vous pouvez consulter le site internet suivant : studentscommission.ca/fr/events/tokwresources2025/
-
5 novembre 2025
Thunder Bay District Social Services organizes a webinar in English.
Target: parents of pre-school and kindergarten children
Dr. Susan Hopkins will offer a virtual learning session on November 5, 2025, from 6:30 to 8 p.m.for Thunder Bay District Parents and Caregiversentitled : "What's going on with my child? Understanding behavior, stress and what really helps "
Join Dr. Susan Hopkins for an authentic, honest and practical conversation about stress, behavior and the science of self-regulation (Self-Reg). You'll hear stories that sound familiar, discover strategies that can be applied in real life, and leave with a better understanding of your child - and yourself.
You'll leave with :
Whether you're struggling with naptime battles, big emotions or the silent worry of "Is something wrong?", this space is designed to offer support, information and a little more hope.
Free registration: https://forms.office.com/r/ertrWKwKCC
-
6 novembre 2025

Dernière journée pour la campagne, veuillez rapporter vos boîtes à l'école.
-
6 novembre 2025
Une représentante de l’Université de Sudbury sera dans notre école pour faire une présentation aux élèves de 11eannée. Ensuite, elle s’installera à une table (style kiosque) lors du diner pour répondre aux questions et informer tous les élèves de la 9e à la 12e année qui sont intéressés.
Full day
7 novembre 2025
Theme
Organizing entity
Educational Services
Virtual
Guest presenter, speaker or organization
Description (learning methods, topics covered)
Loi Erin
This presentation aims to reinforce understanding of the legal obligations of staff members under the Erin Act, complementing existing requirements related to the prevention and reporting of child sexual abuse. Participants will receive essential information on reporting mechanisms, available counselling services and resources for child victims of sexual abuse, in accordance with section 170.0.1 of the Education Act. The workshop will clarify professional responsibilities and equip staff to intervene appropriately and safely.
4 workshop choices
1- La LIE+
In addition to offering activities focusing on the linguistic elements of the text, La LIE offers avenues for exploring the themes addressed in the texts in greater depth. This workshop will also include a learning and planning session, based on a backward planning approach aligned with curriculum expectations. The aim is to make interactive reading a sustainable, relevant and transferable practice, both in the classroom and beyond.
2- Perspectives autochtones
This workshop will present resources related to the Grades 1-6 Social Studies and Grades 7-8 History curricula. There will also be examples of easily adaptable lesson plans and a variety of teaching resources.
3- Classes tolérantes (tous les niveaux scolaires)
Drawing on the fundamental principles of human rights, equity and inclusive education, this workshop offers an interactive session inviting school staff to reflect collectively on creating discrimination-free learning environments. Participants will explore reflective practices that promote the inclusion of all diversities. Through discussions, collaborative activities and resource sharing, this session aims to build staff capacity to create school environments where everyone feels recognized, respected and valued.
4- Enfants avertis (personnel enseignant en ÉPS)
Cet atelier interactif propose au personnel enseignant d’éducation physique et santé de découvrir comment intégrer efficacement le programme Enfants avertis dans leur enseignement, de la 1re à la 8e année. Ce programme repose sur 7 règles essentielles de sécurité et 4 situations à risque, permettant aux élèves de développer des réflexes de protection tout au long de leur parcours scolaire. Grâce à un langage commun et des activités pratiques, le personnel enseignant et de soutien apprendront à renforcer les compétences des élèves en matière de sécurité personnelle, tout en favorisant leur autonomie et leur bien-être.
Cognitive bias
The conference provides an introduction to cognitive biases, the mental shortcuts that influence our everyday judgments and decisions. Using concrete examples, the aim is to gain a better understanding of their effects in an educational context, and to explore ways of mitigating them, from a benevolent perspective.
Programme d’appui pour les élèves plurilingues et les élèves nouveaux arrivants
Avec le retrait des programmes-cadres en ALF et PANA de la 1re à la 8e année, et l’entrée en vigueur de la NPP172, les conseils scolaires de langue française doivent mettre en place un processus de mise en œuvre. Cette présentation vise à outiller le personnel enseignant afin qu’il comprenne mieux les étapes d’élaboration et de mise en œuvre de programmes et de mesures d’appui destinés aux élèves de la maternelle à la 12e année, ainsi que les rôles et responsabilités des différents intervenants auprès de ces élèves.
-
7 novembre 2025
Un boucher chez Métro viendra offrir une formation sur l'utilisation de la trancheuse à viande et partagera son expérience en tant que commis de boucherie. Pour le cours de cuisine.
-
7 novembre 2025

Show your school pride by wearing green and white!
Full day
10 novembre 2025
Des élèves de secondaire seront sélectionnés.
Full day
11 novembre 2025

N'oubliez pas de rapporter vos livres à l'école!
-
11 novembre 2025

It's your child's library block this week!
Please return borrowed books to the school. 😊
-
12 novembre 2025
Élèves inscrits de 10e et 11e année .
-
12 novembre 2025
Les élèves intéressés à obtenir de l'information en lien avec les Forces canadiennes seront invités à se rendre à la présentation.
Full day
13 novembre 2025 - 16 novembre 2025
Élèves sélectionnés, voyage Ottawa.
Full day
13 novembre 2025
Les élèves inscrits suivront une formation au Carpenters Union.
Full day
13 novembre 2025 - 16 novembre 2025
Élèves sélectionnés, voyage Ottawa.
Full day
14 novembre 2025
Themes :
Organizing entity : Board administration
Face-to-face / virtual
Presentation, guest speaker or organization :
Alain Desrochers, University of Ottawa
Cédrick Jeanpierre, educational consultant
School management
Description (learning methods, topics covered) :
The role of tracking reading and writing progress in a self-regulating education system (Alain Desrochers)
This workshop has four objectives:
The workshop will provide staff with an opportunity to learn and reflect on the expected impact of systematic tracking of student progress in an education system whose mission is to ensure the academic success of all its students.
Enriched writing (Cédrick Jeanpierre)
Whether in the basic sentence or in the essay, in kindergarten or in grade 12e What questions need to be asked in order to convey a clear and precise message to the recipient? How can writing best reflect the student's thinking? This training will get teachers thinking about how to enrich their students' writing.
Transforming the learning experience (school management)
This workshop will introduce you to the nature journaling process and how you can adapt it to all subjects and levels. By following this model, you'll see a transformation in your students, including the development of observation skills, improved writing and drawing abilities, and a greater appreciation of the natural environment. So, let's set an intention and go out together to bring our outdoor curriculum to life, to transform learning and develop essential global skills in a world in transition.
Catholicité - La Croix pédagogique, an essential tool to explore with your students! (school management)
This workshop will introduce staff members to the pedagogical guide designed to support CSDCAB educators in their mission to provide a deeper understanding of the meaning of the CSDCAB interactive cross. This guide is a valuable resource for enriching teaching and inspiring students by engaging them in stimulating educational activities.
Full day
14 novembre 2025
Themes :
Organizing entity : Educational Services
Virtual
Presentation, guest speaker or organization :
Description (learning methods, topics covered) :
LOI ERIN
Cette présentation vise à renforcer la compréhension des obligations légales qui incombent aux membres du personnel en vertu de la Loi Erin, en complément des exigences existantes liées à la
prévention et au signalement des mauvais traitements d’ordre sexuel envers les enfants. Les participants recevront des renseignements essentiels sur les mécanismes de signalement, les services de consultation disponibles, ainsi que les ressources destinées aux enfants victimes de tels traitements, conformément à l’article 170.0.1 de la Loi sur l’éducation. L’atelier permettra de clarifier les responsabilités professionnelles et d’outiller le personnel pour intervenir de manière appropriée et sécuritaire.
5 choix d’ateliers
1. La LIE+
In addition to offering activities focusing on the linguistic elements of the text, La LIE offers avenues for exploring the themes addressed in the texts in greater depth. This workshop will also include a learning and planning session, based on a backward planning approach aligned with curriculum expectations. The aim is to make interactive reading a sustainable, relevant and transferable practice, both in the classroom and beyond.
2. Perspectives autochtones
This workshop will present resources related to the social studies curricula of the 1re to 6e année, les programmes-cadres d’histoire 7e and 8e année ainsi que le cours NBF. Il y aura aussi des exemples de plans de leçon facilement adaptables, une variété de ressources pédagogiques ainsi que des tâches sommatives adaptables.
3. Classes tolérantes
Drawing on the fundamental principles of human rights, equity and inclusive education, this workshop offers an interactive session inviting school staff to reflect collectively on creating discrimination-free learning environments. Participants will explore reflective practices that promote the inclusion of all diversities. Through discussions, collaborative activities and resource sharing, this session aims to build staff capacity to create school environments where everyone feels recognized, respected and valued.
4. Holocauste
L’enseignement de l’Holocauste dans toutes les matières
Cet atelier propose des approches sensibles et critiques pour aborder la mémoire, les droits humains et la citoyenneté à travers l’histoire, la littérature, les arts, les sciences sociales et plus encore. Les participants auront l’occasion de découvrir des ressources et stratégies pour intégrer l’enseignement de l’Holocauste dans toutes les matières.
5. Enfants avertis
This interactive workshop enables health and physical education teachers to discover how to effectively integrate the Kids in the know in their teaching, from 1re at 8e grade. The program is based on 7 essential safety rules and 4 risk situations, enabling students to develop protective reflexes throughout their school career. Through a common language and practical activities, teachers and support staff will learn to reinforce students' personal safety skills, while promoting their autonomy and well-being.
LES BIAIS COGNITIFS
The conference provides an introduction to cognitive biases, the mental shortcuts that influence our everyday judgments and decisions. Using concrete examples, the aim is to gain a better understanding of their effects in an educational context, and to explore ways of mitigating them, from a benevolent perspective.
PROGRAMME D’APPUI POUR LES ÉLÈVES PLURILINGUES ET LES ÉLÈVES NOUVEAUX ARRIVANTS
Avec le retrait des programmes-cadres en ALF et PANA de la 1re at 8e année, et l’entrée en vigueur de la NPP172, les conseils scolaires de langue française doivent mettre en place un processus de mise en œuvre. Cette présentation vise à outiller le personnel enseignant afin qu’il comprenne mieux les étapes d’élaboration et de mise en œuvre de programmes et de mesures d’appui destinés aux élèves de la maternelle à la 12e année, ainsi que les rôles et responsabilités des différents intervenants auprès de ces élèves.
-
14 novembre 2025

Show your school pride by wearing green and white!
Full day
13 novembre 2025 - 16 novembre 2025
Élèves sélectionnés, voyage Ottawa.
Full day
13 novembre 2025 - 16 novembre 2025
Élèves sélectionnés, voyage Ottawa.
-
17 novembre 2025
À l’occasion du 150e anniversaire de la Cour suprême du Canada, trois juges de la Cour effectueront une tournée à travers le pays afin de rencontrer les communautés scolaires et judiciaires locales.
Full day
18 novembre 2025

N'oubliez pas de rapporter vos livres à l'école!
Full day
18 novembre 2025
Remise des bulletins aux élèves - Bulletin de progrès (7-8) et mi-semestre (9-12 / S1T1).
-
18 novembre 2025
Un représentant sera près de la salle d'orientation pour répondre aux questions des élèves.
-
18 novembre 2025

It's your child's library block this week!
Please return borrowed books to the school. 😊
-
18 novembre 2025

Veuillez vous joindre à nous pour une heure de prière à l’église Saint-Joseph.
-
18 novembre 2025
Les élèves qui s'intéressent à obtenir de l'information quant à la Marine Royale Canadienne seront invités à se rendre à la bibliothèque pour une courte présentation.
-
19 novembre 2025
Notre école accueillera la prochaine réunion de la Chambre de commerce, afin de mettre en valeur les programmes et les possibilités offerts à nos élèves, plus particulièrement dans le secteur des métiers spécialisés.
Full day
20 novembre 2025
November 20 is National Child Day in Canada.
It aims to celebrate children as :
For more information, please visit the Government of Canada website.
Full day
21 novembre 2025
Campagne de financement pour le voyage Europe.
-
21 novembre 2025

Show your school pride by wearing green and white!
Full day
25 novembre 2025

N'oubliez pas de rapporter vos livres à l'école!
-
25 novembre 2025

It's your child's library block this week!
Please return borrowed books to the school. 😊
Full day
26 novembre 2025
8 filles pourront participer à une journée de maquillage, cils et ongles.
-
26 novembre 2025
La réunion des parents aura lieu une semaine après la distribution des bulletins aux élèves, soit le 26 novembre, de 17 h à 19 h. Le formulaire de rencontre sera inclus avec le bulletin. Comme les années précédentes, les élèves seront responsables de prendre rendez-vous avec leurs enseignants.
Full day
28 novembre 2025
Themes :
Organizing entity : Board administration
Face-to-face / virtual
Presentation, guest speaker or organization :
Alain Desrochers, University of Ottawa
Cédrick Jeanpierre, educational consultant
School management
Description (learning methods, topics covered) :
This workshop will enable staff to understand the importance of universal screening of students at risk of difficulties in learning to read and write. We place this operation within a broader framework, namely that of regulating the services offered by an educational system, of which the school board is a part.
We will then present a detailed analytical framework for evaluating universal screening tools, examining their structure, possible applications and optimal conditions of use. This framework will be applied concretely to the analysis of the IDAPEL kit, enabling us to identify its strengths and limitations.
The workshop will conclude with a discussion of the essential criteria to consider when choosing a screening kit, and the importance of ongoing training to ensure its effective use by school staff.
Whether in the basic sentence or in the essay, in kindergarten or in grade 12e What questions need to be asked in order to convey a clear and precise message to the recipient? How can writing best reflect the student's thinking? This training will get teachers thinking about how to enrich their students' writing.
This workshop will introduce you to the nature journaling process and how you can adapt it to all subjects and levels. By following this model, you'll see a transformation in your students, including the development of observation skills, improved writing and drawing abilities, and a greater appreciation of the natural environment. So, let's set an intention and go out together to bring our outdoor curriculum to life, to transform learning and develop essential global skills in a world in transition.
This workshop will introduce staff members to the pedagogical guide designed to support CSDCAB educators in their mission to provide a deeper understanding of the meaning of the CSDCAB interactive cross. This guide is a valuable resource for enriching teaching and inspiring students by engaging them in stimulating educational activities.
-
28 novembre 2025
Les élèves de la 10e année écriront le Test provincial des compétences langagières en avant-midi.
-
28 novembre 2025

Show your school pride by wearing green and white!