Download calendars in PDF format

7 November 2025

Pedagogical day (western schools)

Pedagogical day (western schools)

Full day
7 November 2025

Theme

  • Fighting racism
  • Loi Erin
  • Literacy
  • Aboriginal perspectives

Organizing entity

Educational Services

Virtual

Guest presenter, speaker or organization

  • Star-Michelle Lepage, Safe School Coordinator
  • Brooke Van Dyk, Mental Health Worker
  • Cédrick Jeanpierre, educational consultant
  • Caitlin Guarasci, educational consultant
  • Emily Drouin, Educational Consultant
  • Sébastien Hardy, Equity, Diversity and Inclusion Coordinator
  • Shortcuts, Cognitive bias
  • Geneviève Fortin-Robinson, direction adjointe des services éducatifs

Description (learning methods, topics covered)

Loi Erin
This presentation aims to reinforce understanding of the legal obligations of staff members under the Erin Act, complementing existing requirements related to the prevention and reporting of child sexual abuse. Participants will receive essential information on reporting mechanisms, available counselling services and resources for child victims of sexual abuse, in accordance with section 170.0.1 of the Education Act. The workshop will clarify professional responsibilities and equip staff to intervene appropriately and safely.

4 workshop choices

1- La LIE+

In addition to offering activities focusing on the linguistic elements of the text, La LIE offers avenues for exploring the themes addressed in the texts in greater depth. This workshop will also include a learning and planning session, based on a backward planning approach aligned with curriculum expectations. The aim is to make interactive reading a sustainable, relevant and transferable practice, both in the classroom and beyond.

2- Perspectives autochtones

This workshop will present resources related to the Grades 1-6 Social Studies and Grades 7-8 History curricula. There will also be examples of easily adaptable lesson plans and a variety of teaching resources.

3- Classes tolérantes (tous les niveaux scolaires)

Drawing on the fundamental principles of human rights, equity and inclusive education, this workshop offers an interactive session inviting school staff to reflect collectively on creating discrimination-free learning environments. Participants will explore reflective practices that promote the inclusion of all diversities. Through discussions, collaborative activities and resource sharing, this session aims to build staff capacity to create school environments where everyone feels recognized, respected and valued.

4- Enfants avertis (personnel enseignant en ÉPS)

Cet atelier interactif propose au personnel enseignant d’éducation physique et santé de découvrir comment intégrer efficacement le programme Enfants avertis dans leur enseignement, de la 1re à la 8e année. Ce programme repose sur 7 règles essentielles de sécurité et 4 situations à risque, permettant aux élèves de développer des réflexes de protection tout au long de leur parcours scolaire. Grâce à un langage commun et des activités pratiques, le personnel enseignant et de soutien apprendront à renforcer les compétences des élèves en matière de sécurité personnelle, tout en favorisant leur autonomie et leur bien-être.

Cognitive bias

The conference provides an introduction to cognitive biases, the mental shortcuts that influence our everyday judgments and decisions. Using concrete examples, the aim is to gain a better understanding of their effects in an educational context, and to explore ways of mitigating them, from a benevolent perspective.

Programme d’appui pour les élèves plurilingues et les élèves nouveaux arrivants

Avec le retrait des programmes-cadres en ALF et PANA de la 1re à la 8e année, et l’entrée en vigueur de la NPP172, les conseils scolaires de langue française doivent mettre en place un processus de mise en œuvre. Cette présentation vise à outiller le personnel enseignant afin qu’il comprenne mieux les étapes d’élaboration et de mise en œuvre de programmes et de mesures d’appui destinés aux élèves de la maternelle à la 12e année, ainsi que les rôles et responsabilités des différents intervenants auprès de ces élèves.

Récompense d'école. Les forts en couvertures.

Récompense d'école. Les forts en couvertures.

Full day
7 November 2025

Projet mémoire 9h

Projet mémoire 9h

-
7 November 2025

Entrevue Mme Ruth Boza 10h45

Entrevue Mme Ruth Boza 10h45

-
7 November 2025

Secret Link